Upptäck våra tjänster som hjälper offentliga organisationer och bolag att nå önskade resultat.

Leda och styra i offentliga organsiationer

Kopplingen mellan kvalitetsbristkostnader och ineffektivitet är tydlig.

Skattefinansierade verksamheter har begränsade möjligheter att öka intäkterna, vilket gör kostnadsreducering nödvändig. Men hur ska detta göras?

Kvalitetsbristkostnader utgör 10-30 procent av en organisations omsättning. I offentlig sektor märks detta b.la genom lågt effektiva insatser, lång handläggningstid, och höga administrativa kostnader.

 

Vi hjälper er genom: 

  • GAP och nulägesanalyser.
  • Konsekvensanalyser.
  • Identifiera ineffektiva processer och flöden.
  • Processorienterat förändingsarbete; strategisk och/eller operativnivå.
  • Minimera kvalitetsbristkostnader och öka effektiviteten .
  • Språkbruk och hur ni pedagogiskt anpassar er utvecklingsresa utifrån organisationens profession.

Organisationsstruktur

Organisationsstruktur skapar en ram för hur en organisation fungerar. Strukturen bidrar till att tydiggöra ansvar, beslutsvägar och arbetsprocesser. En genomtänkt struktur innebär:

  1. Klarhet i roller och ansvar: Tydliga roller hjälper medarbetarna att förstå hur deras arbete bidrar till helheten.
  2. Effektiv kommunikation: En bra struktur förbättrar kommunikationsflödet och underlättar informationsdelning.
  3. Beslutsfattande: Strukturen definierar beslutsvägarna och minskar risken för flaskhalsar.
  4. Flexibilitet och anpassning: En lämplig struktur gör det lättare att anpassa sig till förändringar.
  5. Resursallokering: Strukturen fördelar resurser effektivt och stödjer strategiska mål.
  6. Främjar samarbete: En bra struktur stödjer tvärfunktionellt samarbete

Vi hjälper er genom: 

  • Säkerställa att er struktur understödjer önskad styrfilosofi eller styrmodell.
  • Dimensionera er rätt utifrån uppdrag och förutsättningar.
  • Säkerställa snabbare flöden och kommunikation mellan enheter, avdelningar och ledning.
  • Fördela och frigöra resurser. 
  • Öka kvaliteten på levererade tjänster och service både internt och externt. 
  • Skapa en struktur som gynnar delaktighet och inflytande för medarbetare. 

Kultur & varumärke

Organisationskultur består av de gemensamma värderingar, normer och beteenden som styr hur medarbetare agerar. Den formas av ledningen och behöver spegla professionens uppdrag och etik och vara i linje med organisationsstrukturen. Rätt använt är kulturen ett kraftfullt verktyg som leder till: 

  1. Arbetsmiljö och engagemang: När medarbetare delar organisationens värderingar och känner sig bekräftade, ökar engagemanget. En positiv kultur påverkar arbetsmiljön och minskar personalomsättningen. 

  2. Effektivitet och produktivitet: Medarbetare som känner sig stöttade tar initiativ och löser problem.

  3. Attrahera och behålla personal: En stark kultur lockar kompetenta medarbetare som söker arbetsplatser där deras värderingar stämmer överens med organisationens.

  4. Beslutsfattande och beteende: Kulturen fungerar som en oskriven regelbok. Den säkerställer konsekventa beslut och att värderingarna omsätts i praktiken.

  5. Förändringsförmåga: Om förändringsbenägenhet är en del av kulturen, blir det enklare att genomföra nödvändiga förändringar. 

Ett starkt varumärke underlättar för organisationen att attrahera och behålla kompetenta medarbetare.  Det kan även öka allmänhetens förtroende för organisationen. Vi hjälper er genom:

  • Nulägesanalys och av nuvarande kultur.
  • Identifiering av önskad kultur.
  • Handlings- och kommunikationsplan med aktiviteter som främjar önskvärd kultur.

Interimsuppdrag,  grupputveckling & föreläsningar

Vi erbjuda olika tjänster som kan anpassas utifrån er unika organisation och behov:

Intermittenta chefsuppdrag under t ex en rekrytering, tillfällig förstärkning eller i projekt.

Effektivare (lednings)grupper.  Är lednings -och arbetsgruppen välfungerande? Finns rätt fokus och frågor på agendan? Kan gruppen utvecklas mer tillsammans? I insatsen ingår en gruppanalys, Group Development Questionaire (GDQ) som utgår från Susan Wheelans modell för grupputveckling. Utvecklingsarbetet sker i stor delaktighet med gruppens alla deltagare.  

Föreläsningar som utgår från hur ni "går från att veta till att agera". Föreläsningarna kan skräddarsys utifrån vad ni efterfrågar. Exempel på områden: 

  • Processorienterad styrning och ledning 
  • Tillitsbaserad styrning och ledning i offentliga organisationer 
  • Kvalitetsutveckling
  • Förändring- förbättringsledning
  • Leda och styra offentliga organisationer
  • Kvalitetsbristkostnader och effektivitet i en offentlig kontext
  • Organisationskultur i offentlig sektor
  • Hållbara organisationer - Våga prioritera